Κων/νου Παλαιολόγου 6, 54622 Θεσσαλονίκη peswork20@gmail.com

Η βίβλος διδάσκει ότι ο Θεός δημιούργησε τη γη και όλα όσα υπάρχουν σ’ αυτήν, περιλαμβανομένου του ανθρώπινου γένους το οποίο κατέστησε φροντιστή της δημιουργίας Του. Εντούτοις, σπάνια περνά μια μέρα χωρίς νέες αποδείξεις της φτωχής μας επίδοσης σ’ αυτό το ρόλο του φροντιστή. Εκροές ανθρακικού οξέως και άλλων αερίων του «θερμοκηπίου» λέγεται ότι προκαλούν την υπερθέρμανση του πλανήτη. Αυτή, με τη σειρά της, λειώνει το πολικό στρώμα πάγου και ανεβάζει τα επίπεδα των θαλασσών που θα προκαλέσουν πλημμύρες στις χαμηλές παράκτιες περιοχές και θα καταστήσουν μεγάλες περιοχές σε χώρες όπως το Μπαγκλαντές ουσιαστικά μη κατοικήσιμες. Οι κλιματολογικές αλλαγές θα απειλήσουν τις προμήθειες νερού σε μερικά μέρη του κόσμου και θα βλάψουν τη γεωργία και την προμήθεια τροφίμων. Επίσης η ρύπανση, η έλλειψη νερού και κύματα καύσωνα θα επηρεάσουν την ανθρώπινη υγεία.

Εξαντλούμε τους πόρους
γρηγορότερα απο ότι μπορούν
να αναπληρωθούν, αφήνοντας
πολύ λίγους για τη συντήρηση
μελλοντικών γενεών.

Η γρήγορη αύξηση του πληθυσμού του κόσμου που αναμένεται να διπλασιαθε΄ διπλασιαστεί τα επόμενα 50 χρόνια, εγείρει ερωτήματα για τη δυνατότητα του πλανήτη να παραγάγει επαρκή ποσότητα τροφίμων, καθαρού νερού, ενέργειας και ιατρικών υπηρεσιών για να συντηρηθεί ένας τέτοιος πληθυσμός. Ο Δημιουργός μας, μας έχει δώσει ό,τι χρειάζεται για να διατηρήσουμε τον τρόπο ζωής που προόριζε για μας αλλά εξαντλούμε αυτούς τους πόρους πιο γρήγορα από ότι μπορούν να αναπληρωθούν. Πηγές ενέργειας, καθαρού νερού και αέρα καθώς και αποθέματα ψαριών μειώνονται επικίνδυνα, αφήνοντας πολύ λίγα για να συντηρήσουν μελλοντικές γενιές. Η διάβρωση του εδάφους και η αποδάσωση μειώνουν τη δυνατότητά μας να θρέψουμε τον κόσμο ενώ η διάθεση των αποβλήτων αποτελεί ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα.

Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι η γη φθείρεται. Άλλοι υποστηρίζουν ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη είναι ένα φυσικό φαινόμενο που δεν έχει να κάνει με την επίδρασή μας πάνω σ’ αυτόν. Άλλοι και πάλι πιστεύουν ότι η επιστήμη και η τεχνολογία θα βρουν μια διέξοδο από το μπέρδεμα. Οι περισσότερες χώρες και η Ευρωπα>κή Ένωση θέτουν στόχους για ελάττωση των εκροών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου και αναπτύσσουν περισσότερες «πράσινες» πηγές ενέργειας. Το κόστος και οι οικονομικές επιπτώσεις των πολιτικών αυτών είναι πολύ βαριές και ιδιαίτερα προκλητικές με τη σημερινή σοβαρή παγκόσμια οικονομική ύφεση.

ΜΙΑ ΒΙΒΛΙΚΗ ΑΠΟΨΗ

Αν αγαπούμε το Θεό,
θα νοιαζόμαστε
και θα σεβόμαστε ό,τι
ανήκει σε Αυτόν.
Η γη δεν είναι δική μας

για να την κάνουμε ό,τι
θέλουμε.

Η γη ανήκει στον Κύριο επειδή Εκείνος την έφτιαξε και τη βρήκε καλή. (Γένεση 1, Ψαλμός 24:1, Δευτερονόμιο 10:14) Συνεπώς αν αγαπούμε το Θεό με όλη μας την καρδιά, την ψυχή, το μυαλό και τη δύναμη, θα μεταχειριζόμαστε και ό,τι ανήκει σ’ Αυτόν με φροντίδα και σεβασμό.

Αν αμελούμε να το κάνουμε αυτό, ή αν προξενούμε ζημιά στον πλανήτη με την κακή χρήση του, προδίδουμε τις διάφανες προθέσεις του Δημιουργού μας. Η γη δεν είναι δική μας για να την κάνουμε ότι θέλουμε. Ιστορικά η ανθρωπότητα έχει επιδείξει γενικό σεβασμό στους «φυσικούς νόμους» και αυτός ο σεβασμός προλάμβανε την υπερ-εκμετάλλευση της γης σε βαθμό που να την καθιστά άγονη. Κατά τα τελευταία διακόσια χρόνια, όμως, η ανθρώπινη απληστία έχει πολύ συχνά ενθαρρύνει πρακτικές που έχουν αλλοιώσει το περιβάλλον, με επακόλουθο την ουσιαστική εξάλειψη πολλών ειδών ζώων, εντόμων, ψαριών και φυτών. Από τα γραφόμενα της Βίβλου, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η συμπεριφορά είναι μια αμαρτωλή συνέπεια της «Πτώσης». (Γένεση 3:17-18, 5:29, Ωσηέ 4:3, Λευ>τικό 18:28)

Τα καλά νέα είναι ότι είναι δυνατό τα πεσμένα πλάσματα του Θεού να μετανοήσουν από τις αμαρτίες τους, να συμφιλιωθούν μ’ Αυτόν μέσω του θανάτου και της ανάστασης του Ιησού Χριστού και να μεταμορφωθούν με το έργο του Πνεύματος Του μέσα μας. Πέρα απ’ αυτό, τα καλά νέα περιλαμβάνουν ελπίδα για την υπόλοιπη δημιουργία (Ρωμαίους 8:20-22, Κολοσσαείς 1:16-17 & 20). Ο Απ. Παύλος δεν είναι ο μόνος που το αναγνωρίζει αυτό? ο Ησα?ας το προφήτευσε και το Βιβλίο της Αποκάλυψης το επιβεβαιώνει (Ησα?ας 11:6-9, 65:17, Αποκάλυψη 21:1, 22:3). Όπως κάποιος συγγραφέας όμως έχει προειδοποιήσει, «Η βέβαιη ελπίδα για μια ανακαινισμένη μέλλουσα δημιουργία δεν μας παρέχει την άδεια για να εγκαταλείψουμε τη φροντίδα αυτής της δημιουργίας. Μάλλον το αντίθετο ισχύει: επειδή ακριβώς υπάρχει κάποια συνέχεια μεταξύ αυτής της δημιουργίας και της επόμενης και επειδή θα είναι η εκπλήρωση των σχεδίων του Θεού δημιουργού γι’ αυτό το σύμπαν, υπάρχει κάθε κίνητρο για να φροντίζουμε και να χρησιμοποιούμε το υφιστάμενο καλό και την ευκαρπία αυτού του υλικού κόσμου για να κάνουμε ό,τι είναι αρεστό στο Θεό στη σημερινή μας εποχή και στο δικό μας χώρο.» (Robert White, Καθηγητής Γεωφυσικής στο Πανεπιστήμιο Cambridge του Ην. Βασιλείου)

Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; Πρώτον, σημαίνει την απόρριψη τόσο του χωρίς ελπίδα πεσιμισμού που λέει ότι είναι πολύ αργά για αποτελεσματική δράση, όσο και της αφελούς αισιοδοξίας που λέει ότι η επιστήμη και η τεχνολογία αναπόφευκτα θα βρούνε μια διέξοδο από το τωρινό μπέρδεμα. Δεύτερο, σημαίνει εμπιστοσύνη στη βιβλική άποψη ότι επειδή ο Θεός είναι δημιουργός και συντηρητής της γης, υπάρχει ακόμα έδαφος για ελπίδα αν μετανοήσουμε για την παραμέληση του παρελθόντος και εργαστούμε με προσευχή για αλλαγή στις τοπικές μας κοινότητες και στις χώρες μας. Τρίτο, σημαίνει την αναθεώρηση και, όπου είναι αναγκαίο και εφικτό, την αλλαγή του τρόπου ζωής μας. Για παράδειγμα, μπορούμε άραγε να μειώσουμε τη χρήση ενέργειας; Να προλαμβάνουμε τη σπατάλη του νερού; Να ανακυκλώνουμε τα άχρηστα; Να μειώσουμε τις εξατμίσεις των οχημάτων; Να αγοράζουμε εγχώρια προ>όντα αντί εισαγόμενα τα οποία μεταφέρονται αεροπορικώς από το εξωτερικό;

ΠΩΣ ΨΗΦΙΖΩ;

1.Εξετάστε την προτεραιότητα που δίδεται σε περιβαλλοντικές πολιτικές από τα κόμματα. Είναι απαισιόδοξες, αισιόδοξες ή ρεαλιστικές; Έχει ο Θεός κάποιο μέρος στις σκέψεις τους; Προβάλλουν λογικές βάσεις για ελπίδα; Αν το περιβάλλον έχει χαμηλή προτεραιότητα στις διακηρύξεις ενός κόμματος ή αν το κόμμα φαίνεται να είναι ανεδαφικό στις πολιτικές του, πιθανό να μην το ψηφίσετε, εκτός και αν υπάρχουν ισχυροί λόγοι να το πράξετε σε σχέση με άλλα θέματα.
2.Έχουν οι πολιτικές τους παγκόσμια προοπτική και περιλαμβάνουν συνεργασία με άλλες χώρες, ιδιαίτερα με κράτη χαμηλών εισοδημάτων ή νοιάζονται μόνο για τα δικά τους εθνικά ή Ευρωπαϊκά ενδιαφέροντα; Το πρόβλημα είναι παγκόσμιο, γι αυτό οι πολιτικές πρέπει κι αυτές να
έχουν παγκόσμια προοπτική. Κάνοντας λιγότερα αεροπορικά ταξίδια ή αγοράζοντας προιόντα εγχώριας παραγωγής θα βλάψει τους εξαγωγείς σε φτωχές χώρες. Δεν θα πρέπει να επιτρέπεται στις πλούσιες χώρες να μη κάνουν κάτι γι αυτό.
3.Πόσο θα κοστίσουν οι πολιτικές τους και πώς θα καλυφθούν οι δαπάνες αυτές; Θα πέσει το βάρος κυρίως σ’ αυτή τη γενιά ή σε μελλοντικές γενιές; Αν όλες τους οι πολιτικές θα χρηματοδοτηθούν από δάνεια, δημιουργώντας ένα βάρος χρέους για τις μελλοντικές γενιές,
τότε κάτι τέτοιο θα κρούσει κώδωνες κινδύνου.
4.Οι πολιτικές τους αφορούν κυρίως δράσεις για τις οποίες οι αποφάσεις λαμβάνονται από ψηλά, από την κυβέρνηση, ή περιλαμβάνουν συνεισφορές από όλους τους πολίτες και οργανισμούς; Υπάρχουν όρια στο τι μπορούν να κάμουν τα άτομα και οι οικογένειες για να υπάρξει διαφορά, αλλά ό,τι μπορούμε να συνεισφέρουμε θα πρέπει να αναγνωρίζεται και να ενθαρρύνεται.